تازه ترين
مقالات بیشتر از (مطالب گلچین)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
۱۰ فرصت طلایی برای زنان
  تعلیم الاسلام
  December 28, 2018
   0

نویسنده:خواهر طیبه / ویب سایت تعلیم الاسلام

ان الحمدلله نحمده و نستعینه و نستهدیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا ومن سیئات اعمالنا ، من یهده الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و الصلاة و السلام علی اشرف خلق الله محمد بن عبدالله و علی آله و صحبه و سلم تسلیما کثیرا. 

اما بعد :خواهر مسلمانم از شما سوال ساده ای دارم و می خواهم صراحتا جواب دهید آیا جسمت برای آتش قوی شده ؟ آفرین بر شما ، طبعاً نه ، جسمت قوی نشده. در اینصورت چرا خود را از آتشی که حرارت و شعله اش بارها وبارها بیشتر از آتش دنیا است حفظ نمی کنی ؟ تو را چه شده ، خود را از آتش دنیا که زود گذر است و جراحتش بهبود می یابد حفظ می کنی حتی اگر آتشی ناچیز باشد.

اما خود را از آتش آخرت ـ پناه بر الله ـ دور نمی کنی.مثلا زمانیکه دستت را روی دیگی که بر آتش است می گذاری به سرعت برمی گردانی و آن را با تکه پارچه ای می پوشانی ، ای خواهرم تصور کن «  اعمال صالح » مانند تکه پارچه ایست که شما را از آتش روز قیامت در امان می دارد .«از آتش جهنم به الله پناه می بریم و بهشتی همراه نیکان و ابرار از او می خواهیم »ای خواهرگرامی این ده پند و اندرزی است که با توافق همدیگر آنرا فرصتهای طلایی مینامیم:

اول:بر ادای نماز در وقت خودش حریص باش ـ الله تو را موفق کند ـ و بر اینکه نمازها را با خشوع بجای آوری حریص باش همانطور که الله جل جلاله می فرمایند : فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ*الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ. ( وای بر نما ز گذاران ، آنانیکه در نماز خواندن سهل انگارند ) [سوره ماعون آیه  4و 5] الله نفرمود: وای بر کسانیکه نماز نمی خوانند ، بلکه فرمودند: وای بر کسانیکه نماز می خوانند اما همراه با سستی ، هر وقت از کارشان فارغ شدند.«  ویل (وای) به معنی جهنم است » پس شما مسئول نمازت هستی اگر نماز تو درست شد تمامی اعمالت درست می شود اما اگر نمازت فاسد شد تمام اعمالت فاسد می شود، پس چرا تلاش و زحمتت را بیهوده هدر دهی ؟ وچهار چیز را قبل از چهارچیز غنیمت بدان: زندگیت قبل از وفاتت، جوانیت قبل از پیریت ، ثروتت قبل از فقرت ، و فراغتت قبل ار مشغول شدنت ، همانطور که رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرمایند:( بنی آدم در روز قیامت قدمی بر نمی دارد مگر اینکه از جوانیش سوال می کنند که در چه راهی گذرانده  و از مالش که از چه راهی کسب کرده و در چه راهی هزینه کرده و از عمرش در چه راهی صرف نموده ).

دوم:بر ادای نماز صبح حریص باش ، ساعتت را کوک کن همانطور که برای خیلی از کارهای دنیایی این کار را انجام می دهی، واطرافیانت را بیدار کن مخصوصا همسرت وفرزندانت و همه محرم هایت تا ثواب ایشان به شما هم برسد ، صبور باش و خسته نشو مقاومت کن تا اجر ایشان از طرف الله به تو برسد.

سوم: بر ادای نماز های سنت قبل و بعد ، نمازهای فرض حریص باش زیرا وقت شما را زیاد نمی گیرد و از الله پاداشش را بخواه، دو رکعت قبل از نماز صبح و چهار رکعت بطور جداگانه قبل از ظهر و دو رکعت بعد از ظهر همانطور که رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: ( کسی که چهار رکعت  قبل و چهار رکعت بعد از نماز ظهر ، نماز سنت بخواند الله تعالی صورت او را بر آتش جهنم حرام می گرداند) [بروایت امام احمد وترمذی] و دو رکعت بعد از نماز مغرب و دو رکعت بعد از نماز عشاء که مجموع آنها دوازده رکعت می شود. 

پیامبر اسلام می فرمایند : (هیچ بنده ای نیست که روزانه دوازده رکعت نماز سنت  ـ غیر فرض ـ  بخواند مگر اینکه الله تعالی برای او خانه ای در بهشت بنا کند. یا « خانه ای در بهشت برای او بنا می شود » ) [بروایت امام مسلم]

نمازهای سنت بسیار زیاد هستند مثل نماز وتر که اقل آن سه رکعت می باشد که دورکعت جداگانه و یک رکعت جدا، قبل از خوابیدن  می خوانی و در آن نماز هرچه از دنیا و آخرت انتظار داری  از الله بخواه.

و نماز ضحی را هم فراموش نکن زیرا آن فضلیتی است برای تو و از دو رکعت است  تا هرچه در توان داری ـ الله توفیقت دهد ـ این نماز درجه تو را زیاد می کند و میزان حسناتت را سنگین می گرداند و کفاره گناهانت می شود ، در آن روزی که داریی ها و فرزندان سودی ندارند.

الله تعالی در آیه 7 و 8 سوره زلزال می فرمایند :فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ*وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ. ( پس هرکس به اندازه ذره غباری عمل خوبی انجام دهد پاداش آنرا می بیند و هرکس به اندازه ذره غباری عمل بدی انجام دهد سزای آنرا می بیند.)

چهارم:بر خواندن اذکارها ی ثابت شده از پیامبر در اوقات مختلف و دعا نمودن ، حریص باش و در زمان دچار شدن به مشکلات ، به الله روی آور. و به هیچ مخلوقی متوسل نشو ید و فقط  تنها به پروردگار بندگان ؛ که در حل نمودن و جواب دادن تو قادر است  ، پناه ببر و برای دعا نمودن اوقات قبولی دعا را در اولویت قرار بده.

بی شک الله تعالی در یک سوم آخر شب به آسمان زمین می آید و می گویند:( آیا دعا کننده ای هست که دعای او را اجابت کنم و آیا طلب کننده ای هست که به درخواست او جواب دهم .  )همچنین واز اوقات اجابت دعا روز جمعه می باشد تا زمان غروب  خورشید ، به دنبال آن باش . و بعد از هر اذان تا موقع نماز فرض ، پس چرا این فرصتها که در دستان تو هستند آنهارا از دست می دهی ؟ ـ الله تعالی تورا موفق و حفظ نماید.

پنجم:ـ الله تعالی در تو برکت بیاندازد ـ بر روزه حریص باش تا به اجر و ثواب از طرف الله دست یابی و خودت را از گناهان پاک کنی و از روزه های حرام دوری کن.

روزه های سنت :1 ـ روزه روزهای دوشنبه و پنچ شنبه .2 ـ روزه ایام بیض (روزهای : 13 و 14 و 15 هر ماه) .3 ـ روزه  روز عاشورا دهم ماه محرم .4 ـ روزه روز نهم  ماه ذی الحجة برای کسانی که در حج نیستند .5 ـ روزه شش روز از ماه شوال .روزه های حرام :1 ـ روزه روز جمعه و روز شنبه به تنهایی خود2 ـ روزه روز شک  ( روز قبل از رمضان ).3 ـ روزه روز عید فطر و عید قربان .4 ـ روزه روزهای تشریق (11 و 12 و 13 ذی الحجة).

ششم:بر ادای مسئولیتهای خود به طور کامل حریص باش چون درمورد این مسئولیتها سئوال می شوی . و حقوق پدر ومادر و همسر و فرزندان و خانواده ات را ادا نما . رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : (همه شما مسئول هستید و از مسئولیتتان سئوال خواهد شد .) بروایت امام مسلم و بخاری.

هفتم:بر حجاب حریص باش (الله تو را با نور ایمان بپوشاندت ) هنگامی که از خانه خارج می شوی خود را بپوشان و عبایت از سر تا کف پاهایت را بپوشاند . و عباهای جدیدی که زن را از حجاب اسلامی و عفت به دور  می سازد ، رها کن . و صورت خود را باپوشش کلفتی که ببینی ولی دیده نشوی بگیر ، کسی که تقوای الله را پیشه کند ،  الله  او را یاری می دهد .از پوشیدن لباسهای کوتاه و تنگ و و شلوارهای جینز و از اینکه خود را شبیه مردان و یا زنان کفار درآوری خود داری کن و شرم حیا را بی ارزش مشمار همانا پیامبر اسلام از دختر کوچکی که خود رادر لباسش پیچانده است با حیاتر بود ه اند . ای مادر ؛  تو در مورد دخترانت مسئول هستی ، موقعی که آنها با لباس کوتاه و تنگ و یا با شلوارهای برزنت و جینز از خانه خارج می شوند در حالی که از مرحله طفولیت گذشته اند و بالغ شده اند .  آنها را در سن کوچکی با این نوع لباسها عادت ندهید زیرا هر کس با چیزی که با آن به سن جوانی برسد آنچیز با او ممزوج و مخلوط می شود و در بزرگسالی مشکل است  آنرااز خود دور کند.

هشتم:هنگامی که از خانه بیرون می روی از عطر زدن خودداری کن زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : ( هر زنی که معطر کند و از خانه خارج شود و از کنار مردان بگذرد فرشتگان او را لعنت می کنند .)از الله ترس داشته باش  واو تو را موفق و حفظ نماید و کسی که از الله بترسد ،  او را کفایت می کند.

نهم:ـ الله تو را پاک بگرداند ـ از گوش دادن به موسیقی و ترانه دوری کن و بذر آنرا در فرزندانت کشت مده چون عذاب آن سخت می باشد و قرآن با موسیقی در یکجا جمع نمی شود . موسیقی از طرف شیطان است و قرآن از طرف الله. و از پیامبر اسلام ،  موقع اسری (شب روی ) روایت شده که فرمودند : مردمانی را دیدم که با ریختن سرب گداخته در گوشهایشان عذاب داده می شدند ، سئوال کردم : گناه آنان چیست ؟ گفتند : آنها شنوندگان موسیقی بوده اند .کسی که بخاطر الله چیزی را ترک کند الله در عوض آن ، خوبی هایی به او می دهد . ـ فضل و بخشش الله را خواهانیم.

دهم:ای خواهرم : فراموش نکن که ما از این دنیا عبورمی کنیم و اینجا گذرگاهی بیش نیست و در دنیا جایی برای ماندن وجود ندارد. زمانی که این مسئله را یاد آور می شویم و می دانیم که همه ما بسوی الله بازخواهیم گشت بر تقوا و ترس از الله و فرمانبرداری او ، بیشتر حریص می شویم .  بعضی از دوستان وآشنایان و بستگان ما کجا هستند ؟ !  آنها از ما سبقت گرفته اند و ما هم به آنها ملحق خواهیم شد .الله تعالی ما را در بهشت برین خودش جمع نماید . این خلاصه ای از کلام  ما بود  و الله تعالی از ما  دانا تراست ، از ایشان  می خواهیم که این را مورد قبول خود قرار دهد.