تازه ترين
مقالات بیشتر از (فتوا حلال و حرام)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
فتوا: دلایل در باره حجاب و ستر چیست؟
  تعلیم الاسلام
  August 11, 2018
   0

تعليم الاسلام دارالافتاء

 
مسلسله شمېره : (۵۰۹)
 
نوم: وحید الله
 
د اوسېدو ځای: سویدن 
 
سوال : من در کشور سویدن اقامت دارم ومحصل فاکولته طب این کشور استم. وسویدن کشور است که مامردم از نگاه مذهبی آزادی کامل دارم ومفتخرم که دین مبین اسلام را اجازه دارم که پیروی کنم....داکترصاحب سر اصل مطلب میایم و او اینکه من در صنف خود یک دختر که بیشتر از نصف عمرش در سویدن سپری کرده یعنی او فعلا 22 سال عمر دارد ودارای یک حجاب اسلامی خیلی منظم بوده و هفته قبل برای من گفت که میخواهد حجاب خود را دور کند ومن متحیر شدم وگفتم چرا شما خو مسلمان استید گفت بلی من هنوز هم مسلمان استم ولی طبق تحقیقات خود به این نتیجه رسیدم که خداوند ج هیچ چيزی درباره حجاب تذکر نداده و این یک چيزی خود انسان ساخته است وهمچنان علما یی عراب هم گفته که درباره حجاب خداوند چيزی یاد آورنشده  لطف نموده کدام معلومات مزید درباره حجاب اسلامی همرای بنده شریک نمایند, لطف تان خواهد بود....تشکر ازقبل...
 
جواب : 
 
حامداً و مصلیاً
 
تحقیقات خواهر تان غیر صحیح غیر منقول و نامشروع است ، و برای مسلمان این چنین عقیده نشاید و این چنین تحقیقات و عقائد در کتب غیر مسلم نصار  و یهود موجود است ، و یا از فساق و فجار و سفها و جهلا امت مسلمه شنیده میشود، ما از خواهر تان آرزو مند استم که تحقیق و شرح   وتفسیر این آیات قرآني را بکند و بَحالت قبلي باز ګردد،  و برایش معلوم میشد که حجاب شرعي نزد قرآن و حدیث و اجماع عقلاً و نقلاً خصوصاً در این دور شر القرون و پر فتن واجب است خداوندجل جلاله می فرماید:
 
(۱):  وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأُولَى(١) . حکم بالا برای زنان چرا و برای چه کرده است؟ 
 
(۲): يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلابِيبِهِنَّ(۲). جلابیب چه معنی دارد آیا این حکم خاص به ازواج مطهرات است یا برای همه زنان ایماندار؟ 
 
(۳): وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ... (۳). تا اخر و در این ایت: وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ. علت سوال کردن پس پرده چیست؟ 
 
(۴): و در حدیث آمده است الْعَيْنَانِ تَزْنِيَانِ (۴) .  چشم ها نیز زنا میکند وقتکه حجاب نه باشد و وجوب حجاب ثابت نه باشد زنا چشم و ګناه چشم چه معنی دارد؟ 
 
(۵): پیغمبر اسلام صلي الله عليه وسلم  به ام سلمه و میمونة رضي الله عنهما  امر می فرماید:  (احتَجبا) از ام مکتوم رضى الله تعالي عنه پرده کن ، ام سلمة رضي الله تعالي عنها  گفت  ایا  او نابینا نیست یا رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ پیغامبر صلي الله عليه وسلم  جواب داد:  او نابینا است ولی شما خو نا بینا نیست (۵).
 
فرق درمیان پرده و حجاب اینست که حجاب از بیگانه گان می باشد و درین حکم همه بدن زن داخل است و پرده بمعنی ستر عورت برای زن و مرد یکسان است پوشیدن او فرض است.  فرق اینکه مرد از ناف تا زانو و عورت زن از ګردن تا پا چهره دستها و پاها را پوشیدن از محارم خویش  فرض نیست (مثل پدر، برادر، کاکا...) و از غیر فرض است. چنانکه در آیت الا ما ظهر منها مستثنی است و دیګر اعضاء سوائ چهره و دستها و پاها را از محارم هم پوشیدن فرض است . این بود مشت نمونه خروار
 
جواب : مولوي سيد عبدالباري 
الجواب صحيح : مولوي عبدالهادي اغا 
تعليم الاسلام دارالافتاء
کندهار افغانستان 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱): سورة الاحزاب: ایت: ۳۳، پاره ۲۲
(۲): سورة الاحزاب: ایت: ۵۹، پاره ۲۲
 (۳): سورة النور: ایت: ۳۱، پاره ۱۸
(۴): سورة الاحزاب: ایت: ۵۳، پاره ۲۲ 
(۵): مشکوة صفحه: ۲۶۹، کتاب النکاح  . باب النظر الی المخطوبة
(۶): المرأة عورة فإذا خرجت استشرفها الشيطان. مشکوة: ص۲۷۰، باب النظر الی المخطوبة. الترمذي
(۷): آپ کی مسائل: ۷۹/۸ فتاوی حقانیه: ۴۸۳/۲ 
(۸): اعلاء السنن: ۴۰۷/۱۷ الفقه الاسلامي : ۳۳۶/۷  حجاب               
(۹) مشکوة: صفحه ۲۷۰ باب النظر الی المخطوبة