تازه ترين
مقالات بیشتر از (مطالب گلچین)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
اثرات منفی نگاه کردن به فیلم های مبتذل
  تعلیم الاسلام
  March 29, 2019
   0

نویسنده: مفتی خلیل الله محمدی/ ویب سایت تعلیم الاسلام

خداوند در وجود هر انسان نعمتهای ارزشمندی به ودیعه گذاشته وتوصیه فرموده است که انسانها از آنها به خوبی وطریق صحیح استفاده نمایند.

یکی از این نعمتها چشم است اگر انسان از آن بطور صحیح کار بگیرد خوب است ولی اگر درکارهای شایسته وصحیح استفاده نشود بدون شک وبال وعذاب خواهد بود.

و الله جل جلاله این نعمت بزرگ را تحت کنترل داشته وتمام حرکات واهداف بکارگیری آن را مانند سایر اعضای بدن انسان می داند.

چناچه الله جل جلاله می فرماید: يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ. [غافر20] ترجمه: خداوند از خیانت نگاه كردن چشمها و از رازي كه سينه ها در خود پنهان مي دارند ، آگاه است .

حضرت مجاهد رحمه الله می فرماید: منظور از خیانت چشم نگاه چشم به سوی محرمات ومنهیات است.

ودر روایات صحیح از حضرت ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: برفرزندان آدم بهره اش از زنا نوشته شده وضرورتاً این را در می یابد پس زنای چشمان نگاه کردن وزنای زبان صحبت کردن وزنای گوشها شنیدن وزنای دستها گرفتن وزنای پای راه رفتن ونفس آن را تمنا می کند واشتهاء می کند وفرج آن را تصدیق می کند یا ردّ می کند. یعنی زنای این اعضاء مقدمه واسباب گناه کبیرۀ زنا می باشد که این اعضاء حفاظت نشود انسان( معاذالله) مرتکب عمل شنیع زنا می شود.

واز نظر علم وتجربه ثابت شده است که یکی از عوامل اصلی وناخود آگاه تحریک وترشح غده وفرمولهای جنسی نگاه  است.

نگاه به نامحرم هرچند بدون قصد وتلذذ باشد عمل طبیعی وغریزه خود را انجام می دهد وزمینه تحریک شهوت انسان را در زمان نگاه یا بعد از آن ایجاد می کند تحریک غریزه جنسی بگونه نا مشروع نیز آثاری شوم ونکبتبار فراوانی بر ابعاد مختلف زندگی انسان وجامعه بشری ایجاد می نماید.

برخی از آثار فاجعه آمیز نگاه کردن به فیلمهای غیر اخلاقی ومبتذل را می توان اینگونه برشمرد: کاهش شدید عشق: چنین افرادی از توان عاطفی کمتری برخود دارند ودر روابط عاشقانه توفیقی کمتری کسب می کنند وروابط خا نوادگی شان رو به سر دی می گراید.

ازبین رفتن عفت عمومی واجتماعی در طولانی مدت: کسانی که اینگونه فیلمهای را مشاهده می کنند در برخورد با افراد دیگر در اجتماع نگاه جنسی دارند وشیطان همیشه برای گمراه کردن آنها امید دارد زیرا آنها برای گمراهی وانحراف از مسیر الهی آمدگی لازم را دارند.

نقش بستن تصاویر جنسی درمغز: خاطره ها، تجربها، که به هنگام تحریک احساسی مثل تحریک جنسی رخ می دهد توسط هرمول غده آدرنال در مغزمی نشیند پاک کردن آن دشوار است.

این فرد می تواند تاحدودی اثر اعتیاد به هرزه نگاری وهرزه بینی را توصیف کند، واین تصاویر مرتباً در زهنش خطور می کند واورا از عبادت الله جل جلاله ولذت عبادت محروم می نماید.

انزوا وکاهش روابط اجتماعی: پژوهشگران معتقد اند که اعتیاد به دیدن فیلم ها وتصاویر غیر اخلاخی سبب انزوا  ودوری فرد از اجتماع وکاهش روابط اجتماعی او می گردد.

آسیب جسمی:  نگاه به عکس وفیلم های مبتذل غالباً موجب تحریک شهوت می گردد، همزمان ضربان قلب وتعداد تنفس افزایش پیدا می کند ترشح بعضی از هرمون در خون بالا رفته وتعداد هرمون وروانی شخص برای دقائقی وگاه ساعتها وگاه روزها به مخاطره می افتد اگراین رفتار به مدت طولانی ادامه یابد آثار آن همه امور فرد را دربرخواهد گرفت.

مقایسه: با مشاهده فیلم های مبتذل افراد مجرد در آینده به مقایسه آنچه در فیلم دیده اند وآنچه از همسر خود سراغ دارد می پردازد ودر نتیجه نقایص وکبودها وضعف های احتمالی خود وهمسر خویش در ذهن فرد برجسته شده وچه بسا باعث کاهش تمایل وعلاقه به همسر انتخاب شده خود می شود وبه تدریج کانون خانواده را دچار اختلال وفروپاشی می کند.

سستی ایمان: این گناه پیوند انسان را باخدا سست ودر صورت استمرار ، این پیوند را قطع و از فعالیت های مثبت انسانی باز می دارد وبه سمت فحشاء ومنکرات سوق می دهد بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کند.

محروم شدن از شیرینی ولذت اُنس با خدا: هوشیار بودن این تصاویر در ذهن ومرور دائمی ونا خود آگاه آن حضور قلب را در عبادت به خطر می اندازد وتکرار نا فرمانی خدا بهرۀ رابطه با او را از لذت می اندازد.

قساوت قلب: نگاه کردن این نوع فیلم ها باعث قساوت می شود ومرگ معنوی وروانی قلب را درپی دارد مشاهده مکرر وزیاد آن ودسترسی بودن همه به این فیلم ها باعث شکستن زشتی اموریست که اسلام عقلاء وعرف جامعه آن را زشت وقبح می شمارند حتی انسانهای مؤدب وبا نزاکت از بیان وذکر بعضی الفاظ که مستقیماً اشاره به یکی از اعضای بدن انسان می کند اکراه دارند وآنرا زشت وناپسند وقبیح می داند چه رسد به اینکه به مشاهده وتجزیه وتحلیل آن بپردازند. دراخیر امید وارم که جوانان ونوجوانان مسلمان ومتدین جامعه ما به گناه واثرات منفی نگاه کردن به فیلم های مبتذل پی برده وهیچ گاه اقدام به چنین عمل زشتی نکنند.

واگرهم مرتکب چنین عملی درگذشته شده در راه ترک آن از خود جدیت نشان داده وبا توبه به درگاه خداوند متعال ازخداوند جل جلاله بخواهد که او را یاری دهد .