تازه ترين
مقالات بیشتر از (تربیت اطفال)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
وظیفه‌ی مادر در برابر طفل خود
  تعلیم الاسلام
  October 21, 2017
   0

خداوند متعال به مادر امر فرموده است که فرزندش را دو سال کامل شیر بدهد. قرآن مجید بر این امر تأکید می‌کند چنانکه می‌فرماید: ﴿وَٱلۡوَٰلِدَٰتُ يُرۡضِعۡنَ أَوۡلَٰدَهُنَّ حَوۡلَيۡنِ كَامِلَيۡنِۖ لِمَنۡ أَرَادَ أَن يُتِمَّ ٱلرَّضَاعَةَ﴾ [البقرة: 233]. ترجمه: «مادران (اعم از مطلقه و غیر مطلقه) دو سال تمام فرزندان خود را شیر می‌دهند، هر گاه یکی از والدین یا هر دوی ایشان خواستار تکمیل دوران شیرخوارگی شود».

 

علم جدید فواید دو سال شیردهی مادر به کودک از پستان خودش را ثابت کرده است که شیر مادر مناسب‌ترین و بهترین غذا برای کودک می‌باشد. زیرا شیر مادر مطابق آب و هوا و فصل‌ها تغییر می‌کند. در زمستان، گرم و در تابستان، سرد است تا با مزاج طفل سازگاری داشته باشد و نوشیدنی گوارا برای او در هر فصلی باشد. همچنين از نظر جسمی و روحی، کودک سالم و خوب، کودکی است که به مدت دو سال کامل از مادرش شیر بنوشد. زيرا چنین بچه‌ای در این مدت دو سال، عواطف و احساسات مهربانی، نرم دلی، لطف مادری، و نهایت رحمت را از مادر می‌گيرد و به ارث می‌برد.

 

وقتی الله عزوجل می‌فرماید: ﴿وَٱلۡوَٰلِدَٰتُ يُرۡضِعۡنَ أَوۡلَٰدَهُنَّ حَوۡلَيۡنِ كَامِلَيۡنِۖ﴾ می‌خواهد ثابت کند که شیر دادن مادر به بچه در مدت دو سال، هيچ بیماری و ضرری را متوجه مادر نمی‌سازد.

 

آن کسانی که شیر دادن را ضرری برای مادران می‌دانند و علیه آن تبلیغات می‌نمایند ضعیف الایمان و شیطان هستند که این تبلیغات بی‌اساس را به راه انداخته اند. باید دانست که آنان هیچگونه هم خوانی‌ای با شرع مقدس اسلام ندارند. خداوند، ذاتی است که افراد فاسد را از مصلح می‌شناسد، چنانکه می‌فرماید: ﴿أَلَا يَعۡلَمُ مَنۡ خَلَقَ وَهُوَ ٱللَّطِيفُ ٱلۡخَبِيرُ ١٤﴾ [الملک: 14]. ترجمه: «بدان، آن کسی که انسان را آفرید، می‌داند و او باریک بین و آگاه است».

 

در علم طب ثابت شده است زنی که به کودکش شیر نمی‌دهد در معرض ابتلا به بیماریهای پستان قرار دارد... پس به یقین خداوند آفریدگار، دانا و پاک و برتر است.

مرجع : تربیت فرزندان/ مولف عبدالقادر شیخ ابراهیم