تازه ترين
مقالات بیشتر از (زن خوشبخت)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
اهمیت وانواع ستر وپرده پوشی
  تعلیم الاسلام
  January 4, 2019
   0

نویسنده:محمد مُحب/ ویب سایت تعلیم الاسلام

پرده پوشي چيست؟ ستر يا پرده پوشي همان مخفي داشتن اشتباهات و عيب هاي ديگران است.

ستر و پرده پوشي الله جل جلاه از عيب هاي بندگانش:

خداوند سبحانه وتعالي  بسيار پرده پوش است و ستر و پرده پوشي را دوست مي دارد او عيب هاي بندگانش را در دنيا و آخرت مي پوشاند.

پيامبر صلى الله عليه و سلم مي فرمايد:يدنو أحدكم من ربه، فيقول: أعملتَ كذا وكذا؟ فيقول: نعم. ويقول: أعملت كذا وكذا؟ فيقول: نعم. فيقرره، ثم يقول: إني سترتُ عليك في الدنيا، وأنا أغفرها لك اليوم. [صحیح البخاري] يعني:هرکدام از شما در روز قيامت به پروردگارش نزديک مي شود و مي گويد: آيا فلان گناه و فلان گناه را بخاطر مي آوري؟ در جواب مي گويد: پروردگارا! مي دانم. خداوند مي فرمايد: همانا آن را در دنيا بر تو پوشاندم و امروز برايت مي آمرزم.

پيامبر خدا صلى الله عليه و سلم فرموده اند:إنَّ الله -عز وجل- حَيِي ستِّير، يحب الحياء والستر. [ابوداود و نسائي و احمد] يعني:همانا خداوند عزوجل صاحب شرم و پوشنده است، و شرم و پوشاندن را دوست مي دارد.

انواع پرده پوشي:

ستر عورت:انسان مسلمان عورت خويش را پوشانيده و آن را بر کسي که روا نيست ببيند آشکار نمي سازد.

خداوند متعال مي فرمايد:والذين هم لفروجهم حافظون*إلا على أزواجهم أو ما ملكت أيمانهم فإنهم غير ملومين. [مؤمنون: 5-6] يعني: و كسانى كه پاكدامنند، مگر در مورد همسرانشان يا كنيزانى كه به دست آورده‏اند كه در اين صورت بر آنان نكوهشى نيست.

از رسول خدا عليه و سلم پرسيدند: يا رسول الله، عورت هايمان را بر که آشکار و بر که پنهان نماييم؟ آن حضرت صلى الله عليه و سلم فرمودند:احفظ عورتك إلا من زوجك أو ما ملكت يمينك.يعني:عورت خويش را جز از همسرت و از کنيزکان زيردستتان مخفي داريد.

فرد سؤال کننده باز پرسيد: يا نبي الله، اگر افراد در هم آميخته بودند چه؟پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود:إن استطعتَ أن لا يراها أحد، فلا يرينَّها. يعني: اگر توانستي چنان کني که کسي نبيند، بگذار نبينند.اينبار پرسيد: و اگر کسي تک و تنها بود؟آن  حضرت صلى الله عليه و سلم فرمود: فالله أحق أن يستحيا منه من الناس. يعني: بدان که خداوندجل جلاله سزاوارتر است از مردم که از او شرم کني.[ابوداود و ترمذي و ابن ماجه]

پيامبر صلى الله عليه و سلم مي فرمايد:لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل، ولا المرأة إلى عورة المرأة. [مسلم] يعني:مرد به شرمگاه مرد ننگرد و نه زن به شرمگاه زن.

اما چيزي که اکنون بسياري از زنان در جامعه بدان عادت کرده اند و اندام خويش را ظاهر ساخته و بدون رعايت ادب و حجب و با بي حجابي و خودنمايي تمام زينت هاي خود را برملا مي سازند، اشتباهي بزرگ و گناهي عظيم است.

زن مسلمان و پايبند به دين و ايمان از چنين اعمالي به دور مي باشد؛ او تن خويش را محفوظ نگاه داشته و بر حجاب خويش پايبند است.

ستر و پوشش در هنگام شستشو: فرد مسلمان لازم است که چنانچه بخواهد حمام نموده و يا غسل بگيرد، خود را پوشيده نگاه دارد تا شرمگاهش را از ديد هر آن که شايسته نيست بنگرد مخفي بدارد.

پيامبر صلى الله عليه و سلم وقتي مي خواست غسل نمايد، خود را از ديگران پوشيده و مستور داشته و آنگاه غسل و شستشو مي نمود.

آن حضرت صلى الله عليه و سلم فرموده اند:إن الله -عز وجل- حيي ستير يحب الحياء والستر، فإذا اغتسل أحدكم فليستتر. [ابوداود و نسائي و احمد] يعني: همانا خداوند عزوجل صاحب شرم و پوشنده است، و شرم و پوشاندن را دوست مي دارد، پس هرگاه کسي از شما غسل نمود در پرده گردد.

ستر و در پرده بودن هنگام قضاي حاجت: هرگاه مسلماني بخواهد قضاي حاجت بول و غائط نمايد بايد آن را در مکاني دور از ديد هرکس ديگر برآورد تا در برابر ديدگان کسي نباشد. اينکه بعضي کودکان در سر راه ها قضاي حاجت مي کنند از ادب بدور است.

پيامبر صلى الله عليه و سلم از کنار قبرهايي مي گذشتند و صداي دو نفر را که در قبرهايشان عذاب داده مي شدند را شنيد و فرمود:إنهما ليعذبان، وما يعذبان في كبير؛ أما أحدهما فكان لا يستتر من البول، وأما الآخر فكان يمشي بالنميمة. [متفق عليه] يعني:آن دو عذاب مي شوند و در چيز بزرگي عذاب نمي شوند! اما يکي از آنها از بول (شاش) پرهيز نمي کرد و ديگري سخن چيني مي کرد.

ستر و مخفي داشتن اسرار زناشويي: انسان مسلمان مسائل و جريانات مابين خود و خانواده اش را پوشيده مي دارد و از آنچه ميان او و همسرش در مسائل خصوصي مي گذرد صحبت نمي کند. دين حنيف اسلام ما را به نهان داشتن اين مسائل امر مي کند، پيامبر صلى الله عليه و سلم از آن به عنوان امانتي که بر مرد روا نيست تا بدان با برملا ساختنش خيانت ورزد و بر عهده ي اوست تا آن را مخفي بدارد نام مي برد.

آن حضرت صلى الله عليه و سلم مي فرمايد:إن من أشر الناس عند الله منزلة يوم القيامة الرجل يُفْضِي إلى امرأته، وتُفْضِي إليه ثم يَنْشُرُ سرها. [مسلم و ابوداود] يعني: همانا از بدترين مردم در نزد خدا از روي مرتبه در روز قيامت، مرديست که با زن همبستر مي گردد و زن با او همبستر مي گردد، سپس راز زن را آشکار مي کند.

ستر و نهان داشتن صدقه: انسان مسلمان از دادن صدقه هدفي جز رضا و خشنودي خداوند سبحانه وتعالي را نداشته و درنتيجه اين عمل خويش را نهان مي دارد تا کسي جز خداوند متعال از آن مطلع نگردد خداوند  عزوجل در اينباره مي فرمايد:الذين ينفقون أموالهم بالليل والنهار سرًّا وعلانية فلهم أجرهم عند ربهم ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون. [بقرة: 274] يعني: كسانى كه اموال خود را شب و روز، و نهان و آشكارا، انفاق مى‏كنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى‏شوند.

پيامبر بزرگوار صلى الله عليه و سلم بيان فرموده اند که از بين هفت دسته اي که خداوند آنان را در روز قيامت که هيچ سايه اي بجز سايه ي او نيست در زير سايه ي خويش مي گيرد مردي است که صدقه اي مي دهد و چنان آن را مخفي مي دارد که دست چپ او از عمل دست راستش باخبر نمي گردد، و مي فرمايد:صدقة السر تطفئ غضب الرب. [طبراني] يعني: صدقه ي نهاني خشم پروردگار را فرومي نشاند.

پوشيده نگاه داشتن خواب ناگوار: چنانچه فرد مسلمان خواب ديده و خوابش نيکو بود آن را بازگو داشته و خوشخبري مي دهد و مي داند که ان از جانب خداوند متعال است، آن را براي دوستان درستکارش بازگو مي کند.

ولي چنانچه خوابي ناگوار ببيند که آن را ناخوش مي دارد، از سمت چپ خويش سه بار فوت(آب دهان) نموده و از شر شيطان به خداوند پناه مي برد، و زياني نمي بيند.

رسول الله صلى الله عليه و سلم مي فرمايد:الرؤيا الصالحة من الله، والحلم من الشيطان؛ فإذا رأى أحدكم شيئًا يكرهه فلينفث عن يساره ثلاث مرات إذا استيقظ، وليتعوذ بالله من شرها فإنها لن تضره إن شاء الله. [متفق عليه] يعني: رؤياي شايسته، از جانب خداوند متعال و احتلام از جانب شيطان است. و کسي چيزي را ديد که از آن بدش مي آيد، بايد سه بار بطرف چپ خود بدمد و از شيطان به خدا پناه جويد، زيرا آن خواب انشاءالله به وي ضرر نمي رساند.

نهان کردن وسوسه هاي شيطان: هرگاه در ذهن انسان مسلمان چيز ناروا و شر خطور نمود يا قصد گناهي در وي پديد آمد، ولي سپس به حالت عادي بازگشت، نبايد از آنچه در فکرش گذشت با کسي چيزي بگويد.

پيامبر صلى الله عليه و سلم مي فرمايد:إن الله -عز وجل- تجاوز لأمتي عما حدثتْ به أنفسها ما لم تعمل أو تتكلم به. [متفق عليه] يعني:خداوند عزوجل در مورد امت از آنچه در خاطرشان بگذرد و مرتکب آن نگشته و سخني از آن نگويند، درگذشته است.

شرايط ستر و نهان کاري: درصورتي که کسي بخواهد تا پرده پوشي برادر مسلمانش را نمايد، شرايطي را بايد در اين پنهان سازي درنظر بگيرد تا به هدف مورد نظر از اين ستر و پرده پوشي دست يابد مهم ترين شرايط موارد زير مي باشند: پرده پوشي حول و حوش آن موضوع معين بوده و در حين اقدام برادر مسلمانش به آن عمل و پس از آن را دربرگرفته و به کسي نگويد که فلان شخص مرتکب چنان گناه و معصيتي گشته است.

معصيت و گناه مورد نظر ارتباطي با ديگران نداشته و به ديگران آسيب نرساند، درصورتيکه باعث آسيب رساندن به ديگران باشد بايد از اين موضوع آگاه شوند تا از اثرات آن در امان بمانند.

پرده پوشي در راستاي بهبود فرد مورد نظر باشد تا بلکه دست از آن گناه برداشته و به سوي خداوند متعال توبه نمايد، ليکن درصورتيکه فرد مذکور بر عمل نارواي خويش اصرار داشته و مفسد في الارض باشد، ديگر شايسته نيست از او پرده پوشي کرد تا اين پرده پوشي فرد را به ادامه ي گناه و عصيان خويش ياري ندهد.

پرده پوشي ابزاري براي انحراف فرد مورد نظر و به فساد و تباهي کشاندن وي بواسطه ي گناهانش نباشد.

اين ستر و پرده پوشي مانع اداي شهادت در صورت نياز نگردد:ولا تكتموا الشهادة ومن يكتمها فإنه آثم قلبه. [بقرة: 283] يعني:و شهادت را كتمان مكنيد، و هر كه آن را كتمان كند قلبش گناهكار است‏.

پرده پوشي منوط به برگرداندن حق و حقوق ستمديدگان است، در صورت بازنگرداندن حقوق به صاحبانشان، شخص پرده پوش نيز در عمل فرد گناهکار و پايمال نمودن حق مردم شريک مي باشد.

فضيلت ستر و پرده پوشي:پيامبر صلى الله عليه و سلم بسيار بر پوشاند عيوب تأکيد داشته و مي فرمود:لا يستر عبدٌ عبدًا في الدنيا إلا ستره الله يوم القيامة. [مسلم] يعني: نمي پوشاند بنده بنده اي را (يعني عيوب او را) مگر اينکه خداوند  متعال در روز قيامت (عيوب) او را مي پوشاند.

همچنين آن حضرت صلى الله عليه و سلم فرموده اند:من ستر عورة أخيه المسلم ستر الله عورته يوم القيامة. [ابن ماجه] يعني:هرکس عيب هاي برادر مسلمانش را بپوشاند، خداوندمتعال در روز قيامت عيب هاي او را مي پوشاند.

به اين ترتيب پرده پوشي در آخرت نتيجه ي اقدام فرد در اين دنيا براي پوشانيدن عيب هاي برادر مسلمانش بوده و البته در همين دنيا نيز بدون پاداش نمي ماند.

پيامبر صلى الله عليه و سلم مي فرمايد:ومن ستر مسلمًا ستره الله في الدنيا والآخرة. [ترمذي] يعني: کسي که عيب مسلماني را بپوشاند، خداوند متعال در دنيا و آخرت عيب او را مي پوشاند.

پاداش پرده پوشي بهشت است، رسول خدا صلى الله عليه و سلم مي فرمايد:لا يرى مؤمن من أخيه عورة فيسترها عليه، إلا أدخله الله بها الجنة. [طبراني] يعني:چون مسلماني عيب برادر مسلمانش را ديده و آن را بپوشاند، خداوند  متعال او را بخاطر اين عملش وارد بهشت مي گرداند.

تظاهر به گناه: فرد مسلمان هربار که مرتکب گناهي شود، رو به توبه و استغار و پشيماني از کرده ي خويش مي آورد تا انکه خداوند از او درگذشته و توبه اش را بپذيرد.

ليکن کساني که از گناهان خويش پشيمان نشده و بلکه به آن افتخار هم مي کنند، خداوند از آنان درنگذشته و پيامبر صلى الله عليه و سلم آنان را  مجاهرين(يعني اعلان کنندگان) خوانده و مي فرمايد:كل أمتي معافً إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة، أن يعمل الرجل بالليل عملا ثم يصبح وقد ستره ربه، فيقول: يا فلان، قد عملتُ البارحة كذا وكذا. وقد بات يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عنه. [بخاري] معني حديث: همه ي امتم مورد عفو قرار مي گيرند، مگر اعلان کنندگان، و از زمره ي اعلان اينست که مرد در شب عملي را انجام دهد، و باز صبح کند، در حاليکه خداوند  متعال آنرا بر وي پوشيده داشته، و بگويد اي فلان من ديشب چنين و چنان کردم، در حاليکه شب را سپري کرده و خداوند آنرا بر وي پوشيده، و او صبح کرده و آنچه را که خدا پوشيده داشته ظاهر مي کند.

کساني که از مردم پرده پوشي ننموده و زشتکاري را در ميان مردم مي پراکنند، از طرف خداوند متعال عذابي دردناک در انتظارشان هست، آنجا که خداوند متعال مي فرمايد:إن الذين يحبون أن تشيع الفاحشة في الذين آمنوا لهم عذاب أليم في الدنيا والآخرة والله يعلم وأنتم لا تعلمون. [النور: 19] يعني:كسانى كه دوست دارند كه زشتكارى در ميان آنان كه ايمان آورده‏اند شيوع پيدا كند براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود و خدا[ست كه] مى‏داند و شما نمى‏دانيد.

پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز مي فرمايد:ومن كشف عورة أخيه المسلم كشف الله عورته حتى يفضحه بها في بيته. [ابن ماجه] يعني:آنکه عيب برادر مسلمانش را برملا سازد، خداوند  متعال عيب او را برملا مي سازد تا جاييکه او را بدان در خانه اش نيز رسوا نمايد.

بنابراين فرد مسلمان پيوسته خود را متصف به خلق زيباي ستر و پرده پوشي ديگران و پيرو راستين پيامبر صلى الله عليه و سلم قرار مي دهد که فرموده است:المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يُسْلِمُه، ومن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرَّج عن مسلم كربة فرج الله عنه كربة من كربات يوم القيامة، ومن ستـر مسلمًا ستره الله يـوم القيامة. [بخاري] يعني:مسلمان برادر مسلمان است، بر او ظلم نمي کند، او را به دشمنش تسليم نمي نمايد، کسي که در صدد برآوردن حاجت برادرش باشد، خداوند  متعال در صدد برآورده ساختن حاجت اوست. کسي که گره کار مسلماني را بگشايد، خداوند به عوض آن در قيامت مشکلي از مشکلاتش را مي گشايد، وکسي که عيب مسلماني را بپوشد، خداوند متعال در روز قيامت عيب او را مي پوشاند.